Tahniah Sahabatku Mujahid

>> Monday, November 9, 2009

Selamat Pengantin Baru, moga bahagia hingga ke anak cucu

Firman Allah SWT : "Dan diantara tanda-tanda (kebesaranNya) ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir". (Ar-Rum : 21)

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang Maha Merancang segala sesuatu dan Dialah yang sebaik-baik perancang. Kesyukuran dirafa'kan juga kepada Allah SWT kerana aku dapat melihat seorang sahabatku dari negeri jiran iaitu Perak menjadi seorang suami kepada serikandi pilihannya. Walaupun kenduri yang diadakan tidak dapat aku hadiri tetapi harapan dan doa mengiringi kedua-dua mempelai yang segak dan bergaya ini.

Mujahid merupakan seorang sahabat yang sebaya denganku yang hadir ke bumi Anbiya' bersama-sama satu ketika dahulu. Telatah dan kerenahnya mula aku kenali ketika kami bersama-sama belajar di sebuah Pusat Bahasa Arab Nilampuri sebagai persediaan untuk belajar di Ardul Kinanah ini. Beliau merupakan seorang pelajar lepasan dari sekolah Maahad Muhammadi di Kelantan dan beliau begitu aktif di dalam persatuan sehinggakan pernah dilantik menjadi exco di Pusat Bahasa Arab Nilampuri Kelantan.

Keaktifan beliau tidak dapat dipisahkan dari jiwanya semasa keberadaannya disini sehinggakan beliau dilantik menjadi YDP di BKAN Perak. Satu anjakan paradigma dapat aku lihat dari dirinya untuk menjadi seorang pemimpin berjiwa murabbi. Tambahan pula sekarang ini sudah menjadi seorang suami yang akan mendidik isteri dan membimbing keluarga ke jalan yang diredhoi Allah. Semoga sunnah Nabi yang dilakukan ini mendapat satu kekuatan dalam jiwa untuk terus beriman kepada Allah SWT. Seperti sabda Nabi SAW yang menyebut bahawa perkahwinan itu sebahagian dari iman, maka setengahnya lagi adalah dengan taqwa kepada Allah.

Alfun Mabruk diucapkan kepada Mujahid, lepas ni sapa yang nak kawin? Doakan sahabat-sahabat yang belum kawin nie plak ye...Moga-moga dipermudahkan urusan kita semua.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP