Pengalaman yang mendewasakan

>> Sunday, November 8, 2009


Firman Allah SWT : "Katakanlah: "Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang ditetapkan oleh Allah bagi kami, dan hanyalah kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakkal". (At-Taubah : 51)

Setiap insan berbeza kehidupan mereka mengikut ujian yang diberikan oleh Allah SWT. Dan kita perlu bergantung harap pada Allah SWT sepenuhnya tanpa bergantung harap pada makhluk lain dengan harapan agar Allah meringankan bebanan yang dialami. Sememangnya itulah sikap orang mukmin yang sentiasa bertawakkal pada Allah SWT.

Dikesempatan ini, suka ana menyebut berkenaan abang-abang dan kakak-kakak lama yang berada di Mesir umumnya dan Mansurah khususnya. Kalimah abang-abang atau kakak-kakak lama ini begitu sinonim dalam jiwa Azhari dan mereke seringkali dikenali ramai sehinggakan dihormati oleh adik-adik yang datang selepas mereka.

Keberadaan mereka di sini bukanlah satu fitnah dikalangan Azhari, tidak seperti pandangan pihak-pihak yang lain berpandangan negatif terhadap mereka. Mereka mempunyai kelebihan tersendiri yang hanya boleh dinilai oleh orang yang mendampingi mereka. Ketabahan mereka dapat kita perhatikan bersama, dalam menempuh ujian hidup dan tidak pernah merasa kecewa akan takdir yang menentukan nasib mereka. Apatah lagi menyalahkan takdir yang Maha Esa.

Secara terus terangnya, keberadaan mereka di sini mematangkan lagi mahasiswa Al-Azhar yang menjadi pucuk muda dalam membentuk peribadi sebagai Ulama' Azhari. Tanpa mereka, kematangan selaku orang lama tidak dapat disalurkan dengan baik dalam membentuk biah mahasiswa yang matang. Sekurang-kurangnya mereka dapat mentarbiyah diri dan jiwa orang-orang muda di sini.

Selain itu juga, keilmuan mereka juga tiada tolak bandingnya. Jika dilihat dari sudut menggapai kejayaan dalam peperiksaan, kemungkinan mereka tidak dipilih untuk berjaya 'ala tul. Akan tetapi, didalam diam-diam ubi, ilmu yang berada di dalam tubuh mereka tidak dapat dihitung bahkan lebih hebat dan perkasa berbanding dengan golongan yang najah 'ala tul. Hal ini terbukti dengan pengisian tenaga pengajar di dalam pentas-pentas pengajian adalah dari golongan abang-abang lama di sini. Saya kira tidak perlu menyebut siapakah mereka itu, saudara dan saudari boleh menilainya sendiri dan berkemungkinan sahabat-sahabat sekalian dapat menjadi seperti mereka bagaikan permata di dasar lautan.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP