Kolokium Ilmuan (Q)

>> Sunday, February 14, 2010

Kolokium Ilmuan merupakan satu program thaqafah atau ilmiah yang dianjurkan oleh Unit Dakwah dan Pembangunan Insan Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah. Program ini lebih dikhususkan untuk mahasiswa/wi baru tahun 1 Al-Azhar, akan tetapi secara umumnya ia dibuka bagi semua lapisan mahasiswa yang sudi hadir tidak kira apa jua bidang pengajian dan juga tahun pengajian.

Program Kolokium atau secara mudahnya dikenali sebagai Q adalah lebih mengutamakan thaqafah dan ilmuan buat mahasiswa/wi baru, Ianya diadakan secara berperingkat dan mempunyai lavel-level yang disusun oleh PMRAM. Ia bukan memakan masa sehari dua untuk menghabiskan level-level ini, bahkan berbulan-bulan. Itulah kelebihannya. Bukan saja-saja disusun begitu. Tetapi ia mempunyai silibus-silibus pengajian yang sesuai mengikut keadaan semasa.

Selain pengisian berbentuk diskusi, ceramah dan forum. Diselitkan juga aktiviti menguji tahap kefahaman dengan pengisian berbentuk GKB mengikut pembahagian kumpulan usrah. Pembentangan hasil perbincangan gerak kerja akan dilakukan dan saya amat menyukai slot-slot sebegini. Ini kerana kita dapat menilai tahap kefahaman hasil dari pengisian yang berbentu diskusi, ceramah, forum dan sebagainya.

Buat akhirnya, harapan saya buat seluruh mahasiswa Mansurah terutamanya mahasiswa baru agar dapat menghadirkan diri ke program Q yang bakal diadakan nanti. Walaupun ianya diadakan secara berperingkat, perlu kita mengkaji apakah keperluannya ia diadakan sedemikian rupa. Mungkin sahabat-sahabat akan merasa benefitnya apabila berada lama di Mesir nanti. Apa-apa pun saya berharap agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Ini bukan ayat promosi (walaupun terkenal dengan panggilan promoter) tetapi ini adalah suasana realiti yang pernah saya tempuhi sebelum ini. Rasa rugi pun ada. Insya Allah saya akan menghadirinya lagi buat kali ini.

Pesanan: Buat ahli usrah, tolong hadirkan diri ke program Q nie nanti. Kalo tak, GKB tak kan sempurna akibat tak cukup orang...Jangan nyesal nanti...

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP