Selamat menyambut Ramadhan al- mubarak....

>> Thursday, August 20, 2009

Hakikatnya tahun ini aku masih berpuasa dan beraya di bumi Mesir. Bersedih dan berkenyang bersama rakan-rakan seperjuangan yang menuntut ilmu di sini. Terbayang juga kadang-kadang alangkah indahnya jika dapat menyambut Ramadhan bersama ahli keluarga, sanak saudara dan sahabat handai di Malaysia. Tetapi inilah nasib seorang perantau dan penuntut ilmu Allah dalam menempuhi kehidupan. Semuanya bercampur baur diantara sedih dan gembira.


Semalam mendapat satu sms yang dikatakan Mesir akan mula berpuasa pada hari Sabtu. Hanya berbaki sehari lagi untuk menempuhi dan menikmati azimat bulan Ramadhan yang sangat mulia. Wah..bila difikirkan semula best juga setiap tahun dapat menyambut kedatangan Ramadhan di bumi Mesir yang barakah ini. Cuma waktu sedihnya raya ja la..Di takbir mengingati Allah ketika itu dengan alunan yang cukup bermakna sehinggakan teringat saudara2 di kampung halaman. Apa2 pun, sambutan menyambut Ramadhan di bumi barakah ini sangat2 meriah berbanding dengan suasana di Malaysia yang hanya meriah menanti kedatangan Syawal. Suasana di sini pun akan berubah menjadi biah solehah ketika Ramadhan. Saksikanlah kehidupan masyarakat arab di sini ketika menyambut Ramdhan Al-Mubarak.

Akhir sekali, ucapan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa dituju kepada semua yang mengenali diri ini..

Kullu am Wa antum Bikhair..

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP