Islam perlu subur kembali..

>> Sunday, March 7, 2010



Salam ukhwah...

Hati saya semakin gerun untuk pulang ke Malaysia. Bukan takut kerana kena baca kitab dekat masjid. Bukan juga takut dek kerana baca talqin pada orang kampung. Tetapi takut akan suasana negara Malaysia sekarang ini yang makin menjadi-jadi gejala sosial dan rosaknya akhlak.

Setiap kali saya buka akhbar tempatan melalui online internet, pasti saya akan buka pada item jenayah. Ini kerana saya ingin menilai samada isu tersebut semakin hari semakin susut atau bertambah? Terbukti bahawa isu jenayah semakin bertambah di dada-dada akhbar.

Dalam bacaan saya setiap hari, pertamanya saya akan menumpukan pandangan pada tajuk akhbar tersebut, seterusnya saya akan melihat pula pada lokasi yang berlaku. Lega kerana sanak saudara, rakan taulan dan kenalan-kenalan saya tidak terpampar di dada akhbar. Itulah doa saya. Dan saya yakin juga itu semua doa kita semua supaya kehidupan kita dilindungi Allah SWT.

Tetapi setakat mana pengharapan kita terhadap Allah SWT? Sekadar berdoa sahaja? Walaupun doa merupakan 'silah' bagi orang mukmin, tetapi perlu diselami konsep pemahamannya. Bukan sekadar bergantung harap tanpa usaha. Malah Islam mengajar kita untuk berusaha dalam segenap perkara.

Siapa yang bertanggungjawab atas semua ini? Tidak lain dan tidak bukan adalah kita semua. PEMIMPIN, rakan taulan, sanak saudara, adik beradik, ibu bapa, suami isteri, jiran tetangga dan semuanya perlu bertanggungjawab atas hal ini. Kelak kita akan disoal mengenai diri kita terhadap menyampaikan Islam. Ingat! Biarpun kubur lain-lain. Neraka dan syurga itu sajalah pilihan kita.

Bermula sekarang kita perlu sedar untuk membina jiwa Islam didalam diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. Kembali kepada perundangan Allah SWT. HukumanNya sahaja yang adil dan memberi kesan positif. Imbau sejarah Islam yang silam sebagai panduan.

Berkata Syeikh Hasan Hudaibi :"Dirikanlah Daulah Islamiyyah di dalam jiwa kalian, nescaya tertegaknya Daulah Islamiyah di atas bumi kalian"

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP