Mahasiswi Qiraat dibelenggu..

>> Tuesday, April 27, 2010

Assalamualaikum...

Semenjak dua menjak ini, pelbagai isu yang dibangkitkan mengenai mahasiswa Al-Azhar di antara isu pemusatan pelajar wafidin di bumi Kaherah. Dan sekarang pula isu pelajar Qiraat Al-Azhar Mansurah tahun 1 tidak dibenarkan mengambil peperiksaan pada tahun ini. Masalah ini berlaku akibat fail dari safarah masih belum sampai ke tangan pihak maahad. Rentetan kelembapan dalam bekerja ini menyebabkan pihak maahad mengambil keputusan untuk menyekat mereka dari mengambil peperiksaan.

Kes ini saya sudah menjangkakan dari tahun sebelumnya lagi. Kalau diperhatikan, pada tahun lepas juga isu kelewatan menghantar fail maklumat pelajar dari pihak safarah begitu lambat. Kes yang sama berulang lagi. Cuma pendekatan pihak kuliah pada tahun lepas agak longgar dengan memberi peluang kepada pelajar Malaysia untuk menduduki peperiksaan walaupun fail maklumat pelajar belum sampai ke tangan mereka. Tetapi pada kali ini, pihak maahad tidak berdiam diri dalam membiarkan isu ini berpanjangan. Mungkin mereka ingin mengajar pihak kedutaan untuk bekerja dengan pantas, cekap dan teliti. Kalau dibiarkan kes ini berpanjangan tanpa mengenakan apa-apa tindakan mungkin 100 tahun mendatang pun mereka (pihak maahad) akan berurusan sedemikian.

Buat akhirnya, saya mendoakan agar semuanya berjalan dengan teratur, berhemah dan bijaksana. Jangan biarkan mana-mana pihak dizalimi.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP